tirsdag 11. desember 2012

Julehandel og mer til...

Nå er det snart jul igjen,
mørketida har lagt sitt tunge slør over oss,
og de som tungsinnet ikke har tatt fullstendig,
prøver å holde seg selv oppe ved hysterisk juleshopping!
Men det er jo et selvbedrag som kommer til gjøre vondt
langt inn i bankkontoen til uti februar en gang…
Var innom en sånn hysterisk butikk på søndag (!!??)
Det var et utenomjordisk drag i lufta allerede på parkeringsplassen,
og det øyeblikket jeg var kommet innomhus,
ble jeg tvunget til  følge strømmen,
for skulle jeg prøve meg på komme ut igjen,
ville jeg bli overkjørt av den gale horden!!
Fikk summet meg såpass at jeg tenkte:
det måtte være et eller annet supert tilbud som trekker folket til seg!!
Begynte å speide til side,
i den grad man klarer å se gjennom folk,
såpass fullt var det,
for å finne supertilbudet!
Skimtet fire paller med lutefisk til skampris for kiloet,
eller restene av det som hadde vært lutefisk,
men før jeg fikk bestemt meg om jeg skulle få med meg av røverkjøpet,
ble jeg kastet videre i handlestormen!
Mens jeg konkluderte at det ikke kunne være dette
den stormende horden var kommet for å rive med seg…
kastet bølgen meg helt bort til et berg av mel…
Jeg trodde et øyeblikk at jeg skulle drukne,
eller bli kvalt av en seks tonn melsky,
men horden hadde på et brøkdels sekund fått alle melpakkene i vognene sine,
før pallene ble knust!
Jeg spant fortvilt rundt på frontbølgen,
og ikke fikk tak i noe…
Jeg sneia så vidt en glassdisk med pålegg,
og fra bølgen jeg red på,
stakk tusen hender ut og fjernet alt med rød tilbudslapp,
og det som lå i umiddelbar nærhet…
Det var fascinerende å observere hvor raskt det som hadde vært en bugnende butikk,
med smekkfulle paller,
bare ble omgjort til  tompaller og papir der det duvet i dønningene etter bølgen,
Betjeningne gjorde sitt beste for å fylle på,
men stadig nye paller veltet rett ned i vognene dønningen brakte med seg!
På et kvarter hadde bølgen feid meg gjennom hele butikken,
og jeg hadde ikke sett en eneste ting som kunne gjøre dette verdt galskapen…
Jula er altså som et virus,
folk blir dilerisk og bare må handle,
De bryr seg ikke om hva,
bare de får kjøpt mer og billigere enn naboen…
I grell kontrast til det vi ser om sommeren,
da alle skal kjøpe mer ,
men større og dyrere enn naboen!!


Så er det meldt snø her,
og det blir sikkert snøstorm,
for det har jeg vel fortjent,
akkurat som permafrosten,
helevettesmørket,
skjærsilden og jeg veit ikke hva!
Snart kommer han han rødkledte artikaren med lua på snei,
med reinsdyr og pulk (!!!!)
Han er ikke mye up-to-date,
og sånn som han beinflyr,
og knapt er nede på bakken,
tror jeg både han og dyra går på stoffer han ikke akkurat blir tatt lett på av politiet,
hvis han skulle bli stoppa på en motorvei i den farta han opererer i…
Men det er vel med han som politikerne,
kommer seg fri fra det meste…
Ser ikke bort fra at det med stor sannsynlighet er litt maktmisbruk,
også i nisseverkstedet,
så hvis det ikke skulle vise seg at han har hatt ett lengre seksuelt forhold
til ei av hjelperne på nisseverkstedet…
venter jeg bare på at VG skal slå opp noe om det….
Til sitt forsvar sier han sikkert bare at jeg er uskyldig,
det er bare å se så sidpunga jeg er, som bare kommer en gang i året..!!

Ho, ho, ho God Jul, eller hva det nå er de sier i nissekretser!!

2 kommentarer:

  1. Som jeg skulle sagt det sjøl, men fant ikkje ordan førr du hadde tatt di.

    SvarSlett
  2. Takk for det Nikoline! Helst ville jeg bare vært borte, og gjerne i varmere strøk, straks den første marsipangrisen viser seg i butikkene!! Det er nesten ikke noe jeg hater mer enn å gå i butikker før Jul, det er fullstendig galskap :-)

    SvarSlett