mandag 20. august 2012

Enkel treretters

Hei!
Da prøver jeg meg på et lite blogginnlegg om mat.
Har alltid likt mat, og i den senere tid lage mat!
Jeg er sterkt inspirert av min kokkefrue,
og ville funnet det vanskelig å gjennomføre dagens matstunt uten henne ved min side.
Hun har akkurat deltatt på Bakgården, og hadde meg med som utskremt salgssjef!
Jeg skjønte altfor sent hva tittelen innebar,
da jeg fikk den i halvørska en vakker morgen i april... eller mai... eller var det juni..
uansett...
skulle altså være salgssjef for fruens salgsbod,
og ettersom dette var å regne som en "walk in the park",
sa jeg, høyt ruset på min nye tittel,at:
"Da skal du få en enkel treretters til kvelds,
ettersom jeg kan ha en lett tilbakelent posisjon den dagen..."
Jeg kjenner enda hvor mye de ordene svir langt bak i ganen...
Salgssjefstittelen har medført svært lite nattesøvn de siste tretti døgn,
og det er med fare for hoderulling,
både her og der,
at jeg med stor kløkt,
høy faktor av oppskriftstyveri,
og angst for represalier satte opp følgende meny,
som i løpet av lørdag ettermiddag så dagens lys,
og ble fortært:
Jeg lette med lys og lykter på veven, og endte opp med denne "enkle" treretteren,
med tilbehør:

Forrett:
Scampi og kamskjell i orange saus


Her tar du per 2 pers:
6 scampi
4 kamskjell
1 dl balsamicoeddik
2 pasjonsfrukt
1 sjalottløk
1 dl hvitvin
1 eggehvite
100 g smør, i terninger
1 stang sellerirot

Kok balsamicoeddik og sukker i fem - sju minutter
Sett til avkjøling.
Finhakk sjalottløken, stek den gylden i smør i ett minutt i en kjele på middels varme.
Ha løken og hvitvinen i en panne, og kok inn til ca. 1/4 av opprinnelig væske.
Del pasjonsfrukten i to, ha ut innholdet med en teskje, og sil av frøene.
Pisk eggehviten stiv.
Pisk inn smøret litt etter litt.
Ha til slutt i pasjonsfruktjuicen.
Smak til med salt og pepper.
Vend inn eggehviten for å gjøre sausen litt lettere.
Skjær selleristangen i fyrstikker, og kok dem i ett minutt.
Skjær rutemønster i kamskjellene.
Stek dem på høy varme i smør og olje med scampiene i ett minutt på hver side.
Legg selleristengene i rutemønster på fatet, legg skjell og scampi på stengene,
dander med pasjonsfruktsausen, lag mønster i pasjonsfruktsausen med balsamicosirupen, og server.

Til denne retten serverte jeg en Casal Garcia


Hovedrett:
Rødvinsmarinert indrefilet av lam, med fyll


Her må du ha føgende per persjon:
200 g lam indrefilet
olje

Marinade
0,5 dl rødvin
1 fedd hvitløk
1 ts timian
salt og pepper
litt olje

Tørk av kjøttet og legg det i en pose. Bland i rødvin, finhakket hvitløk, timian, salt, pepper, olje.
Bland marinaden med kjøttet. La ligge (1 t til et døgn)

Fyll:
pr 2 pers.
2 sjalottløk
1 kvist rosmarin
4 skiver italiensk salami
40 g pecolini
4-10svarte oliven
1 hvitløk

Finhakk fyllet, og fres det lett i pannen (må ikke svis!)




Legg indrefileten på benken,
så skjærer du et tynt snitt i kjøttet, uten å skjære gjennom.
Hvis noen av filetene er tykke, skjærer du flere snitt, men ikke gjennom filetene.

Legg under fire - fem tråder.
Ha på fyllet, samt osten, og surr kjøttet godt sammen.'


Rødvinsglace:
pr 2 pers.
2 ss sukker
1,0 dl rødvinseddik
1 sjalottløk
2 dl rødvin
5 dl kjøttkraft
2 ss smør

Smelt sukker, ha i rødvinseddik.
Dette kan være meget varmt, så vær forsiktig.
Ha i den finhakkede løken og rødvinen.
Kok dette inn.
Når dette er kokt inn, til ca 1/3 av opprinnelig væske,
ha i kraften, og kok ytterligere inn.
Sil det som er igjen av væsken.
Du skal sitte igjen med ca 1/2 dl saus pr persjon,
og da er den litt sirupsliknende.
Smak til med litt salt og pepper.
Til slutt "monterer" du sausen, det vil si at du visper smøret inn.

Til denne retten valgte jeg ovnsstekte båtpoteter og grønnsaker.

Stek indrefileten på sterk varme i et par minutter på begge sider. Den skal få en gylden brun stekeflate.
Legg den i aluminiumsfolie, og la den hvile i 5 til 10 minutter.

Legg opp grønnsaker og indrefilet, naper retten med sausen.


Til hovedretten serverte jeg en Chateau Musar 2004


Dessert

Akevittmarinerte multer med råkrem

Du trenger pr 2 pers:
150-200 g multer
1-2 ss akevitt

Råkrem:
1-2 eggeplommer
1 ss sukker
1 dl kremfløte

Ha multene i en kjele og varm dem opp til de er lune. Ha i akevitten.
pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. Pisk krem av fløten.
Rør kremen forsiktig inn i eggedosisen.
Server multene med råkremen ved siden av.



Vurdering:
Som noen vil legge merke til, ser ikke sausen i forretten særlig orange ut.
Det er mulig kokken allerede var preget av marinaden til desserten, og derfor "blingset" litt.
Derfor er den orange sausen blandet med balsamicosirupen, og dermed kamuflert.
Smaken ble uansett så god at vi var omtrent på "sleike fatet"-nivå.
Dermed vil jeg anbefale meg selv å servere litt Foccacciabrød til neste gang.
Det ser penere ut å ta opp all sausen med brød, og hvis vi har gjester, får jeg meg ikke til å sleike tallerkenen...
Sausen til hovedretten ble også veldig smakfull. Såpass smakfull at jeg neste gang vil droppe fyllet, da det ble helt "borte" i den smakfulle sausen. Ellers var retten nydelig!
Desserten ble litt lite søt, så litt mer sukker, både i kremen og på bærene vil heve denne retten også.
Alt i alt en vellykket matopplevelse, og vinene passet godt til maten.
Det fineste, var forfremmelsen til kjøkkensjef for dagen. Jeg kunne grise og bruke hele kasserollearsenalet, for fruen var nå assistent, og tok all oppvasken!













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar